Jeg har galaktosemi. Det er en stoffskiftesykdom som gjør at jeg ikke kan ha melk og melkeprodukter.

Det er monosakkaridet galaktose jeg ikke kan ha. Dette sukkerstoffet er med på å bygge opp laktose (melkesukker) og pectin. Jeg må derfor holde meg unna mat som inneholder laktose, galaktose og pectin. Sistnevnte brukes som stivelsesstoff i kjøpasyltetøy og finnes naturlig i umoden frukt og bær og i tillegg i tang og tare. Certo, som ofte brukes når en lager syltetøy hjemme, inneholder pectin. Oppskriftene her vil derfor være uten melk og melkeprodukter. Her prøver jeg å legge ut oppskrifter som vi med galaktosemi (og laktoseintoleranse ) kan bruke.


Jeg er opptatt av miljø og prøver derfor å handle lokal mat. Jeg synes det er viktig å bruke de ressursene som finnes i nærmiljøet i stedet for å handle mat som har reist langt. Handler vi alle lokalt og bruker mer av de ressursene som finnes der vi bor, vil dette være fint for kloden vår og våre barn og barnebarn.

Jeg er også opptatt av ren og frisk mat som ikke er proppfull av hormoner, antibiotika og annet. Jeg tror også at dyr som har levd ute på beite smaker bedre enn dyr som bare har stått inne på båsen hele livet.

Jeg er også nysgjerrig på hva ting smaker og prøver derfor å bruke av de ressursene som finnes i nærmiljøet som ellers ikke blir sett på som en ressurs. Her kan løvetannknopper og granskudd være eksempler på hva jeg synes det er morsomt å prøve ut.

Vi kaster alt for mye mat i vårt samfunn i dag. Derfor prøver jeg å bruke opp de restene vi får etter et måltid. Da sparer familien i tillegg penger som kan brukes på andre ting.

mandag 7. november 2016

Biff og / eller chorizo-pølse med ovnsbakte rotgrønnsaker.

I det siste har vi hatt mye pastinakk, gulrot, poteter og løk. Høstet fra andelslandbruket på Tveit.
Jeg har kjøpt pastinakk på butikken før, men vi har aldri hatt så mye av den som nå. Det er en finfin rotfrukt; søt og god. Den er veldig fin å lage pure av (se her ) og å bake i ovnen. Men den trenger nok litt kortere tid enn potetene og gulrøttene.

I dag hadde jeg ytrefilet og laget biff med bernaise-saus til de flinke barnevaktene (!) som har passet på niesen og nevøen. Ytrefileten hadde jeg plukket fra kjøledisken der varer som er satt ned i pris fordi de snart går ut på dato er lagt. Jeg fant hvordan jeg skulle steke biffen her. Det viktige når du steker biff er at du ikke putter for mye kjøtt i steikepanna samtidig - da vil du koke biffen fordi temeraturen vil synke -  og at stykkene du steker samtidig har samme tykkelse - ellers blir noen ferdige før andre. Jeg stekte stykkene på sterk varme uten smør først (et par minutter på hver side), så tilsatte jeg smør (margarin) og skrudde ned varmen til middels. Jeg passet på at stykkene fikk stekeskorpe på og satte på lokket på steikepanna slik at det skulle "kose seg" til det var ferdig. 5 - 10 minutter.

Da jeg var redd for at jeg ikke hadde nok biff, hadde jeg også tatt opp chorizo-pølse fra fryseren. Denne stekte jeg i en annen steikepanne enn biffen. Ca 7 minutter i en steikepanne med slipp-belegg.

Bernaise-sausen ble laget enkelt fra pose. Ikke noe for meg med galaktosemia!

De ovnsbakte rotgrønnsakene som jeg brukte denne gangen var pastinakk, gulrøtter, poteter,  i tillegg brukte jeg en løk og en rød paprika. Jeg hadde over olje og salt / pepper og frisk, finhakket rosmarin. Paprikaen ble lagt inn i ovnen på slutten av steketiden.


Så da ble det biff og /eller chorizo-pølse med ovnsbakte rotgrønnsaker til middag.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar